Reisverhaal: Op avontuur in de Ardèche

Stoere watersporten, gave glijbanen en spectaculaire watervallen? Vakantiegast Mirjam van der Heide ging samen met haar man en zoons Julian (7) en Fedde (5) op avontuur in het zonnige dal van Auzon. Het jonge gezin verbleef op camping Les Charmilles in Darbres. Deze week tipt Mirjam haar favoriete hotspots in de Ardèche!

Reisverhaal Mirjam van der Heide Les Charmill

Het dal van Auzon

In augustus beleefde de familie Van der Heide - in de Ardèch - een topvakantie. Als Mirjam terugdenkt aan haar vakantie in Darbres, komt ze weer helemaal in de vakantiesferen. Op 14 augustus reisde ze haar gezin over de Route du Soleil af naar het zuiden van Frankrijk. De moeder van twee vertelt: "We hebben enorm genoten, vooral van het uitzicht! We kampeerden middenin de heuvels in een vallei, vlakbij het bergmassief van de Tanargue. Een fantastisch panorama!"

Vallon Pont d'Arc

"We wilden onze vakantie graag doorbrengen in het zuiden van Frankrijk. In de zomermaanden is het weer in de Ardèche vaak fantastisch! De keuze was dus snel gemaakt", zegt Mirjam vrolijk. "Voor ons was een camping zonder speeltuin en zwembad eigenlijk geen optie, want onze kids willen tijdens de vakantie vooral lekker spelen en rondbanjeren. Meestal komen we uit bij een camping aan zee, aangezien mijn man op vakantie graag allerlei leuke watersporten uitprobeert! Les Charmilles leek ons ideaal, want de camping ligt op rijafstand van de Vallon Pont d'Arc en rivier de Ardèche, waar je kunt kajakken en kanoën."

Ontspanning

"Les Charmilles is een hooggelegen camping. Daardoor hadden we vanuit de tent goed zicht op de speelplekken en konden we Fedde en Julian prima in de gaten houden. Zij hadden hun vrijheid en konden lekker vrij spelen, terwijl wij bij de tent lekker onze rust konden pakken zonder er 'bovenop te zitten.' We moedigden Julian en Fedde aan om naar de verschillende speelveldjes toe te gaan, want zo konden ze gezellig samenspelen met de andere kinderen op de camping. Voor onze zonnige vakantiedagen was het buitenzwembad trouwens ideaal. Het water was heerlijk warm en de kids konden er heerlijk in ravotten!"

Waterval

"Tijdens ons verblijf op camping Les Charmilles hebben we allerlei leuke uitstapjes ondernomen: van kanovaren tot zwemmen. En we hebben samen een waterval bezocht, een idyllische plek waar we een paar foto's hebben gemaakt. Het bleek best toch uitdagend te zijn om via het zijpad de weg naar beneden te volgen. Uiteindelijk durfden we dat wel aan", vertelt ze met een glimlach. "En we gingen met z'n allen naar een salamandergrot toe, waar we uitleg kregen van een enthousiaste gids. Verder heeft mijn man heerlijk gemoutainbiked: in de ATB-route zaten behoorlijk wat pittige heuvels!""

Animatieclub

"Julian en Fedde hebben zich prima vermaakt bij de animatieclub van camping Les Charmilles. Het Nederlandstalige animatieteam organiseerde allerlei leuke activiteiten op de camping. Naast discozwemmen in het donker, knutselen en dansen speelden ze waterspelletjes en flessenvoetbal. Hoewel er geen liveshows meer waren tijdens onze vakantieweek, hebben Fedde en Julian het ontzettend naar hun zin gehad bij de animatieclub. De animatrice was Nederlands, waardoor ze gewoon Nederlands met haar konden praten."

Kinderboerderij

"De meeste gasten van camping Les Charmilles komen uit Nederland en Frankrijk. Omdat de camping door Nederlandse eigenaren gerund wordt, hoefde je op Les Charmilles bijna geen woord Frans te spreken. De eigenaren waren trouwens heel vriendelijk. Toen we met de kids naar de kinderboerderij liepen om ezels te knuffelen, was ik helaas mijn goede wandelschoenen vergeten en moest ik dwars door de brandnetels lopen. Opeens stopte er een golfkarretje naast mij en werd mij een lift aangeboden!"

Campingrestaurant

"Waarom we voor een glampingvakantie kozen? Eigenlijk brengen we elk jaar onze vakantie door in een ingerichte tent. Het voordeel is dat de tent al opgezet is en ingericht is, ideaal! We hadden een plek met veel schaduw en ruimte rondom de tent. Dat was fijn, want de temperatuur steeg in onze vakantieweek tot boven de dertig graden. Onze GlamLodge tent zag er super-de-luxe uit en was voorzien van een koelkast, waardoor je de boodschappen gelijk kon wegzetten. Het enige nadeel is dat de camping wel wat afgelegen ligt, dus moesten we wat extra boodschappen inslaan."

"We hebben ook een lekker hapje gegeten in het mooie campingrestaurant, waar we uitkeken op de heuvels. Je kon er van alles bestellen: van frietjes tot salades. Mijn man, Julian en ik aten een overheerlijke pizza en Fedde genoot met volle teugen van zijn superlekkere pannenkoek..."

Opblaasglijbaan

"Vóór onze vakantie op Les Charmilles kampeerden we op camping Domaine de Labeiller in St. Victor de Malcap. Daar hebben we gelijk even de opblaasglijbaan uitgetest bij het campingzwembad. Het was de allerleukste plek van de camping!"

Kanovaren op de Cèze

"Verder hebben we over rivier de Cèze een mooie kanotocht gemaakt, waarbij we in een kano heel rustig de rivier afdaalden. Het was ontzettend leuk om te doen en we hebben er samen heel wat afgelachen! Wel moesten we goed opletten, want af en toe moesten we samen om de rotspartijen heen peddelen..."

Mirjam blikt terug op een onwijs leuke vakantie. "Al mijn verwachtingen zijn meer dan waargemaakt op camping Les Charmilles. Als de situatie het toelaat, gaan we volgend jaar weer op vakantie!"

Camping Les Charmilles zwembad

Nederlandse eigenaren en ideaal voor gezinnen met kinderen

Camping Les Charmilles

• Ongedwongen sfeer
  • Prachtig uitzicht over de Ardeche
  • Buitenzwembad met apart kinderbad (nieuw!)
  • Leuke camping voor kinderen met NL-talige animatie
  • Ontdek één van de vele fietsroutes
Saint Tropez

Autovakanties in Frankrijk

Frankrijk is één van Lora’s favoriete vakantielanden. Frankrijk is per auto gemakkelijk en snel bereikbaar en is een fantastisch vakantieland voor gezinnen met kinderen, sportieve vakantiegangers, strandliefhebbers en culinaire fijnproevers.

waterspeeltuin la rive

Campings met een speeltuin

Op vakantie met de kids? ViaLora biedt volop campings met een leuke speeltuin voor de kinderen. Lora heeft een aantal geweldige vakantiebestemmingen in Frankrijk, Italië, Kroatië en Nederland voor jou op een rijtje gezet.

Vallon Pont d'Arc

Autovakanties in de Ardèche

Wil je genieten van een glooiend landschap, pittoreske stadjes, sportief eropuit en lekker zwemmen in de gelijknamige rivier? Stap in en rijd via de bekende ‘Autoroute du Soleil’ richting Valence en Montélimar naar de mooie Ardèche.

Reisverhaal Mirjam van der Heide Les Charmill

Klimbos

"Op één van de warmste dagen van onze vakantie zijn we naar het klimbos van Accroche Aventure in St-Julien de Peyrolas gegaan. Dat was een goed idee, want het was heerlijk koel in het bos! Het klimpark was een hele gave ervaring.. Fedde, Julian en mijn man klauterden op grote hoogte door de bomen. Voor jong en oud een echte aanrader; je kan onder begeleiding van een instructeur op je eigen niveau klimmen."